Λιβαθινός Στάθης: Ανώτατη Κρατική Σχολή Θεάτρου
Μια σπουδαία ηθοποιός, η Ρωσίδα Αλα Ντεμίντοβα, γράφοντας στο αυτοβιογραφικό βιβλίο της για τους επαγγελματίες του θεάτρου, το πάθος και την αυτοθυσία που πρέπει να τους διακρίνει, λέει: «Ο αληθινός καλλιτέχνης πρέπει να πληρώνεται όταν κάθεται, όχι όταν δουλεύει». Έτσι φοβάμαι, άθελά της, με αυτό το μότο, δόξασε διά παντός και τη διαφορά του απλού […]
Τσέχωφ σαν Έλληνας
Οι βουβές στιγμές, οι παύσεις, οι στιγμιαίες παρεμβολές, οι μικρές λεπτομέρειες, οι ανείπωτες αλήθειες, είναι μια ολόκληρη αποικία στο θεατρικό σύμπαν του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα που κάποτε θα μπορούσε να γίνει και αντικείμενο επιστημονικής μελέτης. Η ανθρώπινη συμπεριφορά στον κόσμο του Τσέχωφ αφήνει τα ίχνη της με έναν μοναδικό και ιδιαίτερο τρόπο, πολύ διαφορετικό από […]
Στάθης Λιβαθινός: Χωρίς παιδεία η Ελλάδα δεν έχει μέλλον
Αυτοί που δεν θυμούνται το παρελθόν τους είναι καταδικασμένοι να το επαναλάβουν. Τζ. Σανταγιαννα Ξέρω αρκετούς που αγάπησαν παράφορα και ανεπανόρθωτα αυτή την καταραμένη χώρα, είτε γιατί σπούδασαν είτε γιατί έζησαν πολύ καιρό μακριά της. Η απόσταση τους έκανε όλα να τα δουν πιο καθαρά, πάθη και λάθη, ελλείψεις και προτερήματα, έκαναν μοιραία και συγκρίσεις… […]
Ο πολιτισμός μας, η γλώσσα μας είναι ό,τι έχουμε
«Μόνο φως – τα χέρια μας» Ιλιάδα, Ραψωδία Ο, μετ.: Δ. Μαρωνίτης Αυτό το αναπάντεχο ξύπνημα της χώρας μας, σαν από εφιάλτης εν τω μέσω της νυκτός, παραήταν επώδυνο. Η χώρα παρουσίασε πυρετό, σπασμούς, έβγαλε αφρούς από το στόμα που γρήγορα έγιναν επιθανάτιος ρόγχος. Κι όμως, λίγο πριν, η χώρα είχε πέσει για ύπνο χαρούμενη, […]
Στάθης Λιβαθινός: Η σκηνοθεσία είναι Υπερ-Επάγγελμα
Τον ίδιο ουρανό άλλος τον βλέπει γκρίζο, άλλος γαλάζιο. Η σκηνοθεσία είναι ένα υποκειμενικό επάγγελμα και έχει να κάνει με την εποχή μας την ίδια. Γράφει ο Στάθης Λιβαθινός. Παρά το γεγονός ότι η σκηνοθεσία είναι ένα επάγγελμα με τεράστιες απαιτήσεις, αυτό δεν είναι τίποτα μπροστά στο ψυχικό κόστος αυτής της εργασίας, της δ-η-μ-ό-σ-ι-α-ς αυτής […]
Κεκλεισμένος και μοναχός
Καθώς ολοκληρώνεται πια ο πρώτος αιώνας στην ηλικία του σκηνοθετικού θεάτρου στον παγκόσμιο χάρτη και ξεκινάει ο δεύτερος, η ευρωπαϊκή θεατρική πρακτική μετράει επιτυχίες και της αποτυχίες της, τα κέρδη και τις ζημιές της όσον αφορά όχι μόνο την εξέλιξη του θεάτρου μέσω του ηθοποιού, αλλά και τη διαθεσιμότητα του κοινού. Τα τελευταία εκατό χρόνια […]
Η ποίηση της τεχνικής
Άκουσα κάποτε να λένε για ένα παλιό καλό νούμερο του τσίρκου. Το εκτελούν δύο κλόουν. Ο ένας σκυμμένος στα τέσσερα δίπλα σ’ ένα φανοστάτη, κάτι ψάχνει. Ο άλλος τον πλησιάζει απορημένος: «Έχασες τίποτα;», ρωτάει… «ναι, το κλειδί μου», απαντάει ο πρώτος. «Εδώ το έχασες;» ξαναρωτάει… «Όχι». «Τότε γιατί το ψάχνεις εδώ;» Και ο σκυμμένος απαντάει: […]
Αποχαιρετισμός
Η προσφορά και το ταλέντο του θείου μου, του Μάνου Κατράκη, εκτιμήθηκαν από πολύ νωρίς, πράγμα σπάνιο για τα ελληνικά δεδομένα, όπως εκτιμήθηκαν και η αλήθεια που εξέπεμπε, η τρομερή ικανότητα μεταμόρφωσης που διέθετε, η ανθρώπινη ζεστασιά, η σεμνότητά του, το αθώο βλέμμα του στη ζωή, η παθιασμένη φύση του. Η γενναιοδωρία του. Λιγότερο γνωστή […]
Ο Νοσταλγός
Λατρεύω τα ταξίδια με πλοίο. Με την τρελή ελπίδα ότι, αν το πλοίο ναυαγήσει, θα σωθώ μόνος μου σ’ ένα ερημικό νησί, όπου η θάλασσα, όλως τυχαίως, θα ξεβράσει ό,τι διασώθηκε από τη βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας. Εκεί θα είναι όλα τα χαμένα έργα, τα χαμένα παραμύθια, οι χαμένες ιστορίες, οι γλώσσες που δεν προλάβαμε να […]
Ο θεατράνθρωπος Μέγιερχολντ
Αν αποφάσιζες να πετάξεις ξαφνικά, όπως εκείνοι οι ιπτάμενοι ερωτευμένοι του Σαγκάλ, πίσω στο χρόνο, και βρισκόσουν κάποιο απόγευμα στη Μόσχα, αρχές του αιώνα, θα πρότεινα να περάσεις από τη μικρή οδό Μπριούσοβσκι, κάπου κοντά στο κέντρο και να σταθείς κάτω από ένα φημισμένο παράθυρο: Εκεί, θα ακούσεις σίγουρα τη φωνή του Παστερνάκ να απαγγέλλει […]
Χριστούγεννα στη Ριβιέρα
Αν έζησες παιδί, το λένε οι ιστορίες σου. Τα χρόνια της αθωότητας είναι πάντα λιγότερα κι έχεις ανάγκη να τα θυμάσαι ή, καλύτερα, να μη τα ξεχνάς. Άλλωστε ακόμα και η Ιστορία με το γιώτα κεφαλαίο, πολλάκις αμφισβητείται. Ιστορία της αθωότητας δεν υπάρχει. Δεν έχει ακόμη γραφτεί. Έχει γραφτεί η άλλη, αυτή με τα μεγάλα […]