Ενδιαφέροντα σκηνικά εγχειρήματα

«Ερωτόκριτος» στο «Ακροπόλ»

Μετά την αλησμόνητης σκηνοθετικής, σκηνογραφικής – ενδυματολογικής και υποκριτικής ομορφιάς παράσταση του Σπύρου Ευαγγελάτου, με το νεοσύστατο τότε «Αμφι-Θέατρό» του, η πιο ενδιαφέρουσα – έκτοτε – «πρόταση» σκηνικής μεταφοράς του «Ερωτόκριτου», (του αριστουργηματικά στιχουργημένου και μυθοπλασμένου, 10.052 δεκαπεντασύλλαβων στίχων, αφηγηματικού ποιήματος του Βιτσέντζου Κορνάρου, που αποτέλεσε το δημοφιλέστερο και μαζικότερο λαϊκό ανάγνωσμα του κρητικού λαού επί τέσσερις αιώνες περίπου), «κατατίθεται» με την παράσταση του Στάθη Λιβαθινού στο ανακαινισμένο θέατρο «Ακροπόλ». Ο σκηνοθέτης δεν προσέφυγε στη συνήθη «λύση» – δηλαδή σε διασκευαστική παρέμβαση, τη μετατροπή του σε θεατρικό κείμενο, με απόσπαση των αφηγούμενων από τον ποιητή διαλόγων μεταξύ διαφόρων προσώπων και τη διατήρηση ελάχιστων αφηγηματικών μερών (του προλόγου, του επιλόγου και μικρών άλλων αφηγηματικών κομματιών) του εκτενέστατου ποιήματος. Αντίθετα, σεβάστηκε και κατέδειξε τον αφηγηματικό χαρακτήρα του πρωτοτύπου. Με τη συνεργασία της Έλσας Ανδριανού (δραματουργική επεξεργασία) και τους διαλόγους αξιοποίησε, αλλά και τη συνεχή παρουσία του ποιητή – αφηγητή, που μιλά και ως αυτοτελές πρόσωπο, ενταγμένο και αυτό στη σκηνική δράση, αλλά και μέσω των προσώπων του μύθου. Η σκηνοθεσία, για να υπογραμμίσει τον αφηγηματικό χαρακτήρα του έργου, κατέστησε αφηγητές όλους, ανεξαιρέτως, τους ηθοποιούς, οι οποίοι εναλλασσόμενοι και στους κύριους και σε πολλούς μικρούς ρόλους «αφηγούνται», «παριστάνουν», δεν ενσαρκώνουν ρεαλιστικά το χαρακτήρα, τα συναισθήματα, την κατάσταση, τις πράξεις των προσώπων. Εμπνεόμενος από τις λαϊκές, ερασιτεχνικές παραστάσεις του «Ερωτόκριτου» σε χωριά της Κρήτης, ο Στάθης Λιβαθινός έστησε μια χυμώδη, ευφρόσυνη, νεανικής φρεσκάδας παράσταση ως παιγνιώδες «παραμύθι», στηριζόμενος τα μέγιστα από τα ευφάνταστα, καλαίσθητα, πολύχρωμα κοστούμια και το ευφυές σκηνικό της Ελένης Μανωλοπούλου, τους εξαιρετικούς φωτισμούς του Αλέκου Αναστασίου, τη σφριγηλή κινησιολογία της Ζωής Χατζηαντωνίου και τη μουσική του Δημήτρη Μαραμή. Με τις μιμήσεις και το σκηνικό παιχνίδι τους ευφραίνονται οι ίδιοι και ευφραίνουν το θεατή και οι δεκατρείς ταλαντούχοι ηθοποιοί: Μελέτης Ηλίας, Δημήτρης Ήμελλος, Στέλιος Ιακωβίδης, Νίκος Καρδώνης, Νεφέλη Κουρή, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Μαρία Ναυπλιώτου, Μαρία Σαββίδου, Χρήστος Σουγάρης, Άρης Τρουπάκης, Σπύρος Τσεκούρας, Γιώτα Φέστα, Γιώργος Χριστοδούλου. […]

08.02.2012, Θυμέλη «Ενδιαφέροντα σκηνικά εγχειρήματα», Ριζοσπάστης

 

Για το link πατήστε εδώ