Εξελέγη ως τακτικό μέλος από την Ολομέλεια της Ακαδημίας Αθηνών εξασφαλίζοντας το 50+1% των ψήφων που απαιτούνται κάθε φορά για μία εκλογή και αναλαμβάνει τη νεοσύστατη έδρα Θεατρικής Τέχνης στη Β’ Τάξη των Γραμμάτων και των Καλών Τεχνών
Ο σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός εξελέγη ως τακτικό μέλος της Ακαδημίας Αθηνών στη νεοσύστατη έδρα Θεατρικής Τέχνης στη Β’ Τάξη των Γραμμάτων και των Καλών Τεχνών, μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε χθες κατά την Ολομέλεια του σώματος.
Συνυποψήφιοι του κ. Λιβαθινού ήταν -ας θυμίσουμε- ο σκηνοθέτης στο θέατρο και το σινεμά Δήμος Αβδελιώδης και ο λογοτέχνης και θεατρικός κριτικός Κωνσταντίνος Μπούρας. Βάσει της λειτουργίας της Ακαδημίας και τα τρία πρόσωπα ήταν αυτά που ανταποκρίθηκαν στη σχετική πρόσκληση της και έθεσαν αυτοβούλως υποψηφιότητα.
Νέος Ακαδημαϊκός λοιπόν ο σκηνοθέτης με ακόμα πιο βαρύνοντα ρόλο αφού η νέα έδρα «αναβαθμίζει» την παρουσία και το ρόλο της θεατρικής τέχνης εντός της Ακαδημίας. Θυμίζουμε ότι η νέα έδρα προστέθηκε στις 19 προϋπάρχουσες της Τάξης των Γραμμάτων και των Καλών Τεχνών και διαφοροποιείται από την έδρα «Επιστήμη του θεάτρου: Ιστορία, Φιλολογία, Θεωρία», την οποία κατείχε ο Σπύρος Ευαγγελάτος. Αυτή η τελευταία είναι έδρα που αφορά κυρίως στη Θεατρολογία και έχει μείνει κενή από τον θάνατο του σπουδαίου πανεπιστημιακού, μελετητή του θεάτρου και σκηνοθέτη το 2017.
Κενές παραμένουν κατά το ρεπορτάζ και τρεις ακόμα έδρες της Τάξης των Γραμμάτων και των Καλών Τεχνών: η έδρα Νεοελληνικής Φιλολογίας, η έδρα Ποίησης (που χηρεύει μετά τον θάνατο της Κικής Δημουλά το 2020) και πιο πρόσφατα η έδρα της Νέας Ελληνικής Πεζογραφίας (αφού ο Θανάσης Βαλτινός, που την κατείχε, πέθανε στις 30 Οκτωβρίου).
Σε ό,τι αφορά την έδρα Ποίησης να θυμίσουμε επίσης ότι, με αφορμή την ενδεχόμενη πλήρωσή της, είχε «πρωταγωνιστήσει» το 2022 σε μία ιστορία που είχε προκαλέσει μεγάλο και αρνητικό θόρυβο στη δημόσια σφαίρα. Τότε συνυποψήφιοι για την πλήρωση της έδρας ήταν τρεις κορυφαίες προσωπικότητες των γραμμάτων και των τεχνών, ο Τίτος Πατρίκιος, ο Μιχάλης Γκανάς και ο Νάσος Βαγενάς, αλλά και οι τρεις υποψηφιότητες είχαν απορριφθεί (!) καθώς ουδείς εκ των τριών δεν είχε εξασφαλίσει στην ψηφοφορία της Ολομέλειας το 50+1% των ψήφων που απαιτούνται κάθε φορά για μία εκλογή.
Κατά τ’ άλλα:
Ο κ. Λιβαθινός γεννήθηκε το 1960 στην Αθήνα. Αποφοίτησε από την Δραματική Σχολή του Πέλου Κατσέλη, ενώ σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στη Φιλοσοφική Σχολή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Είναι αριστούχος απόφοιτος του διάσημου Τμήματος Θεάτρου του Κρατικού Ινστιτούτου Θεάτρου της Ρωσίας στη Μόσχα (GITIS, Государственный институт театрального искусства) στη Σκηνοθεσία και στην Υποκριτική Θεάτρου. Στα πρώτα βήματα της επαγγελματικής του καριέρας εργάστηκε ως ηθοποιός με το Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο του Μάνου Κατράκη (1981-1983). Επιστρέφοντας στην Ελλάδα από τη Ρωσία, σκηνοθέτησε πλήθος αξιοσημείωτων παραστάσεων, κλασικών και σύγχρονων συγγραφέων, στα σημαντικότερα θέατρα της χώρας, αλλά και του εξωτερικού.
Από το 2001 έως το 2007, ο Στάθης Λιβαθινός διετέλεσε με μεγάλη επιτυχία Καλλιτεχνικός Υπεύθυνος της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου, μέσω της οποίας έθεσε πολυεπίπεδες βάσεις για τη σκηνική έρευνα. Από τον Απρίλιο του 2015 έως τον Αύγουστο του 2019 διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου. Στη διάρκεια της θητείας του ίδρυσε το πρώτο κρατικό Τμήμα Σκηνοθεσίας τριετούς φοίτησης, ικανοποιώντας ένα αίτημα δεκαετιών. Το εύρος της σκηνοθετικής δράσης του κ. Λιβαθινού είναι εξαιρετικά εκτεταμένο. Από τον Πούσκιν στον Μαριβώ, από τον Μπέρνχαρντ στον Παπαδιαμάντη, από τον Γκόγκολ στον Ευριπίδη, από τον Γκόργκι στον Ντύρρενματ, από τον Σοφοκλή στον Βέρντι έχει αναδείξει στη σκηνή κείμενα των οποίων τη θεατρικότητα εκμαίευσε με μαεστρία. Επιπλέον, ο γόνιμος πειραματισμός με αριστουργήματα της ελληνικής και παγκόσμιας λογοτεχνίας (όπως είναι ο Ηλίθιος του Ντοστογιέφσκι, η Φόνισσα του Παπαδιαμάντη, ο Ερωτόκριτος, η Ιλιάδα, το Berlin Alexanderplatz του Άλφρεντ Ντέμπλιν) μας προσέφερε ορισμένα από τα επιδραστικότερα θεατρικά συμβάντα της τελευταίας εικοσαετίας.
Δίδαξε Σκηνοθεσία και Υποκριτική σε κορυφαία εκπαιδευτικά ιδρύματα, μεταξύ άλλων στο Τμήμα Μεταπτυχιακών Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Harvard στην Βοστόνη των Η.Π.Α. (2001-2003), στην Ακαδημία Τεχνών της Σαγκάης (2017), και στο Πανεπιστημίου Yale (2018).
Τον Σεπτέμβριο του 2019 ψηφίστηκε ως ανεξάρτητο μέλος της Ένωσης των Θεάτρων της Ευρώπης (UTE). Το 2020, μετά από πρόσκληση, έγινε εξωτερικό μέλος της νεοϊδρυθείσης Κυπριακής Ακαδημίας Επιστημών, Γραμμάτων και Τεχνών στην Τάξη των Γραμμάτων και των Τεχνών.
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών